Suomenlinnan vappu

with Ei kommentteja

”Hän taas tanssii tahtiin valssin

lehmus tuulessa huokailee

vanhan talon puuseinää

aurinko salaa suutelee.

Hän on täällä taas

kuinka sua kaipasin

täällä taas

talven yli odotin

ja täällä taas

neiti kevät on tullut kaupunkiin.”

– ”Neiti kevät” By Sir Elwoodin Hiljaiset Värit  –

Aamukaste kielometsässä.

Hän on tosiaan täällä taas, kevät! Voi miten tätä hetkeä odotettiin – sitä, että vihdoin leskenlehdet nousevat tien pientareelle, aurinko lämmittää ja meri välkkyy silmät häikäisten taivaan sinisen heijastuessa sen pintaan. Tämä kevät oli toki vielä erityisen odotettu, uuden veneemme Aava II:sen myötä, jonka saapumisesta Kippari edellisessä postauksessa kirjoittelikin.

Vapun sääennustetta spekuloitiin lööpeissä ja lopulta lupaukset lämmöstä sekä auringosta näyttivät toteutuvan. Meille se tarkoitti vapun viettoa meren äärellä, mahdollisesti Suomenlinnassa. Suomenlinnan satama tosin täyttyi jo aatonaattona Facebookin Saariston satamat –ryhmän kuvien perusteella ja aiheutti siten hieman jännistystä sekä plan b:n pohdintaa.

Vapun sää tuntuukin olevan hyvin vaihtelevainen ja historiasta löytyy niin helteitä kuin pakkasiakin; vuonna 1851 oli aattoyönä pakkasta – 8 astetta (!!!). Ilmatieteen laitoksen sivuilta löytyy näinkin mielenkiintoisia vapun säätietoja: ”Lunta oli Helsingissä maassa eniten vuoden 1941 vappuna, peräti 27 cm. Viimeisimmät lumiset vaput pääkaupungissa olivat vuonna 1956, aattoaamuna maassa 3 cm, ja 1957 satoi lunta taivaan täydeltä jo aattona ja vappupäivänä. Sanomalehtileikkeen kuvan mukaan ylioppilaat hiihtivät (oikeilla suksilla siis) Ullanlinnanmäelle vappuaamuna ainakin 10-20 cm loskassa. Aamulla 1957 Helsinki valkeni lumisena eikä ollut ainuttakaan ilmapallokauppiasta näkösällä. Lumihiutaleita leijui Helsinki-Vantaalla 1999 ja Kaisaniemessä 1994 sekä Itä-Helsingissä 2005 ja Kaakkois-Suomessa myös 2007. Vappupäivänä 2011 saatiin Helsingissä ja muualla Etelä-Suomessakin lumikuuroja koleassa ilmassa.” (http://ilmatieteenlaitos.fi/vappu)

Vappuaatto osui tänä vuonna lauantaille, joten pääsimme lähtemään merelle jo aamulla. Keli oli kaunis; aurikoinen ja tuuli lempeä. Suomenlinnan Valimon vierasvenesatamaan päästyämme huomasimme sen olevan täynnä – pieni epätoivon tunne nousi pintaan, mutta lopulta löysimmekin venepaikan lähes laiturin päädystä. ”Onneksi” emme ostaneet Grandezzaa, muutoin olisi satamapaikka jäänyt saamatta. ;) Kipparikin pääsi heti kylmiltään kokeilemaan Aava II:sen peruuttamista laituriin – kiitos keulapotkurin se sujui mallikkaasti.

Rantautumismaljat vappuaattona.

Vene koristeltiin vappuasuun hyvin innokkaan Pikku merimiehen avustuksella ja kuohuva poksautettiin auki – kevään juhla saattoi alkaa! Vedenneidon vanha koulukaverikin tuli meitä tervehtimään ja uuttaa venettämme katsomaan.

Aava II:sen vappuasusteet.

Tämän jälkeen söimme herkullisen lounaan Valimolla ja suuntasimme matkan kohti Kauppatoria Suomenlinnan lautalla. Matkalla Valimolta lautalle törmäsimme useisiin iloisiin seurueisiin; haalaripukuisia opiskelijoita oli joukoittain kevättä juhlimassa. Lauttamatka oli Pikku merimiehelle ensimmäinen ja voi sitä ihmettelyn määrää; lautan äänet, vierellä lentävät suuret merilokit ja lopulta Katajanokan laiturissa näkyvä ”Ville Vikingin vene” sekä Olympiaterminaalin suuri valkoinen ”Harri Hylkeen alus”.

"Haalarikansaa" Suomenlinnassa.

Kauppatorilta mukaan tarttui Herra Hevisaurus foliopallo ja vappukahvit juotiin Espalla. Espan alue alkoi täyttymään Mantan lakitusta odottavista ihmisistä, suuret nosturitkin olivat jo tulleet paikalle. Tunnelma Espalla alkoi muuttumaan hieman ”hilpeän levottomaksi” Pikku merimiestä ajatellen, joten lähdimmekin lähes tyhjällä Suomenlinnan lautalla takaisin Valimoa kohden. Suomenlinnassa oli vain muutamia turisteja kävelyllä ja suuremmat vappuseurueet olivat pääosin siirtyneet jo mantereen puolelle.

Manta odottaa lakkia Kauppatorilla

Mantan lakituksen nosturit Kauppatorilla

Vappuaaton ilta sujui Valimon vierasvenesatamassa rauhallisen hilpeissä tunnelmissa. Lipunlaskun aikaa saimme kuulla vastapäisen purjeveneen kannelta soitetun iltasoiton – kiitos soittajalle kauniista hetkestä. Monissa veneissä iltaa istuttiin kuohuvan ja vappuherkkujen äärellä pitkälle yöhön, mutta satama kuitenkin hiljeni kauniiseen auringonlaskuun.

Kaunis iltasoitto Valimolla.

Aava II Valimon sataman illassa.

Suomenlinnan sataman aattoiltaa

Suomalaisen työn päivän aamu valkeni pilvettömänä ja lämpimänä. Söimme Mimosoilla juhlistetun aamupalan ja lähdimme melko pian merelle.

Vappupäivän aamun Mimosat.

Teimme pienen veneretken reitillä: Suomenlinna – Kauppatori – Kaivopuisto – Lauttasaari – Kaivopuisto. Ihmisiä oli jo sankoin joukoin kokoontuneen Ulliksen pikinikille (Kaivopuistoon). Lauttasaaresta haimme sukulaisia Aava II:sen kyytiin ja saavuimme takaisin Kaivopuistoon, jonne rantauduimme venepikinikiä varten. Pikku merimiehen kanssa piipahdettiin myös Kaivarin leikkipuistossa enimmät energiat purkamassa. Venepiknikin aikana lähelle lipui myös mainio lautta a.k.a. Vappupaatti Sirmet, jonka kyydistä bongasimme Saaressa -blogin Annikan ja Jaakon, joille heiluteltiinkin vapputervehdykset.

Kaivopuiston vapputunnelmaa mereltä käsin katsottuna.

Vedenneito ja Pikku merimies Aava II:sen kannella Kaivarissa.

Vappupiknik Aavalla Kaivopuistossa.

Kotimatkalle lähdettiin väsyneinä, mutta hyvin onnellisina – vappu 2016 oli ollut rauhallinen ja säiden puolesta niin täydellinen kuin vain olla voi. Ja mitä uuteen Aavaamme tulee; ihanaa – ihanaaa- ihanaaaaaa :D kun on enemmän tilaa nukkumiseen sekä oleskeluun ja voi laittaa ruokaakin omassa veneessä. Lisäksi lieneekö miehistön taidot hieman karttuneet vai onko syynä uusi apurimme, keulapotkuri, sekä veneen suurempi paino ja keulan korkeus edelliseen, mutta nyt ovat rantautumiset sujuneet huomattavasti jouhevammin kuin aiemmin.

Väsynyt pieni juhlija/ Pikku merimies kotimatkalla.

Tästä se alkaa kausi 2016 – hyvää uuden kauden alkua muillekin vesillä liikkuville! Tulkaahan juttelemaan, jos meitä satamissa ja saarilla näette!